Om Tegneserieskolen

Kurset består af fem, korte videoer med en daglig opgave, samt printbare hjælpeark til dagens undervisning. Man kan sagtens bruge en hel dag på hver opgave, men ellers vil to lektioner for de flestes vedkommende være tilstrækkeligt.

Som lærer skal man sørge for at der er papir, blyanter og evt. tusser til eleverne og sørge for gruppedynamik og overordnet klasseledelse, mens selve undervisningen og opgaverne sættes i gang af dagens video og dertil hørende hjælpeark.

Målgruppen er 5. til 7. klasse.

Kurset indeholder:

Fem videolektioner plus masser af bonusvideoer. Printbar lærervejledning og hjælpeark, der gør opgaverne lettere.

Dag 1: Historien. Idéer, genre, manuskript.

Dag 2: Hovedpersoner. Personlighed og udseende.

Dag 3: Layout og skitser. Sideopbygning, læseflow, baggrund og design.

Dag 4: Streg. Rentegning af sider.

Dag 5: Farvelægning. Farveforståelse, eksekvering og afslutning af projekt.

Under hver video er der en opsummering af dagens opgave og printbare hjælpeark.

Man skal, som lærer ikke være nervøs over at kaste sig ud i projektet, selvom ens viden om tegneserier og tegning er begrænset. I de korte videoer, som hver del i forløbet starter med, formidler Palle Schmidt opgavernes indhold underholdende og i øjenhøjde med eleverne.

Folkeskolen.dk
Start Tegneserieskolen

Tegneserieskolen berører emner som:

Genre, arketyper og historieelementer

Hovedpersoner, personlighed og karakterdesign

Skitser og rentegning, redskaber og metoder

Talebobler, grafik og typografi

Farvelære, baggrunde og komposition